Která opatření zde má vyšší režim a která nižší?
Organizační opatření zahrnují procesy a dokumentace, které slouží jako manuál, jak se chovat bezpečně, nebo něco dělat správně. Pasivně podporují bezpečnost. Když jsou správně uchopené, zajišťují, že kyberbezpečnost funguje nejen na papíře, navíc podporují její kontinuitu a usnadňují bezpečný onboarding nových zaměstnanců. Organizační opatření můžete kromě návrhu vyhlášky k nZKB poznat i v newsletter sérii #UmimeNIS2.
Organizační opatření pro vyšší režim zahrnují:
- systém řízení bezpečnosti informací (mám procesy, dokumentace a technologie k řízení rizik),
- požadavky na vrcholné vedení (vedení uvolňuje zdroje a angažuje se v bezpečnosti),
- stanovení bezpečnostních rolí (mám rozdělené odpovědnosti za rozvoj a údržbu bezpečnosti),
- řízení bezpečnostní politiky a bezpečnostní dokumentace (reaguji na změny a pravidelně aktualizuji dokumentace),
- řízení aktiv (mám přehled o IT aktivech, vím, jak je chránit, bezpečně užívat, eviduji je a při změně aktualizuji evidenci),
- řízení rizik (mám postupy, jak odhalit hrozby pro firmu, vyhodnotit jejich závažnost a předejít jim),
- řízení dodavatelů (vím, že ti, se kterými spolupracuji, neohrozí firmu),
- bezpečnost lidských zdrojů (ve firmě všichni vědí, jak se chovat bezpečně a nezavinit útok),
- řízení změn (mám postup pro řízení významných změn a rizik s nimi spojených),
- akvizice, vývoj a údržba (když nakupuji nová aktiva, je to změna a vím, jak ji bezpečně řídit).
- řízení přístupu (mám pravidla pro to, kdo, kdy, kam může a co tam může dělat),
- zvládání kybernetických bezpečnostních událostí a incidentů (mám plán a procesy, kterými zvládnu krizi),
- řízení kontinuity činností (mám plán, který mě udrží v chodu i navzdory krizi),
- provádění auditu kybernetické bezpečnosti (pravidelně a nestranně ověřuji, že vše funguje, jak má).
Organizační opatření pro nižší režim zahrnují:
- systém zajišťování minimální kybernetické bezpečnosti (mám procesy, dokumentace a technologie k řízení rizik),
- požadavky na vrcholné vedení (vedení uvolňuje zdroje a angažuje se v bezpečnosti),
- řízení aktiv (mám přehled o IT aktivech, vím, jak je chránit, bezpečně užívat, eviduji je a při změně aktualizuji evidenci),
- řízení rizik (mám postupy, jak odhalit hrozby pro firmu, vyhodnotit jejich závažnost a předejít jim),
- bezpečnost lidských zdrojů (ve firmě všichni vědí, jak se chovat bezpečně a nezavinit útok),
- řízení kontinuity činností (mám plán, který mě udrží v chodu i navzdory krizi),
- řízení přístupu (mám pravidla pro to, kdo, kdy, kam může a co tam může dělat),
- řešení kybernetických bezpečnostních incidentů (mám postup, jak incident odhalit, ohodnotit, nahlásit a vyřešit).